Mácsai János megnyitóbeszéde
Einspach Fine Art & Photography Galéria
2024. február 2.
Külön Terek
Szabó Dorottya és Bagossy
Levente kiállításának megnyitója
Amikor Bagossy Levente
felkért e megnyitására, azaz mindjárt egyszerre kettőére is, a megtiszteltetés
mellett a zavar érzése töltött el, hisz cseppet sem értek a képzőművészethez. A
lelkesedés távolról sem tudás. Mit mondhat szakmailag adekvátat egy
zenetörténész-hangszerész festményekről, és jelen esetben makettekről. Dehát magára vessen a
művész, ha alkotásait közszemlére bocsátja, innentől a közszemlélő kezében van
a művek sorsa, és nem lehet mit tenni, ha a néző szamárságokat gondol.
De kell-e egyáltalán gondolni valamit? Kell-e úgymond
megfejtés? Vagy elég az érzés, az élmény, a befogadás nem verbalizálható
megélése. Rögtön válaszolok is: szerintem elég. De ha meg sem próbálkozom
szövegezéssel, az szégyenteljes megfutamodás.
Korábban Szabó Dorottya alkotásait ismertem kevésbé, ezért
vele kezdem: számomra ezek egyszerre rejtőzködő és kitárulkozó alkotások. Hát
hogy lehet ilyesmit csinálni? Vagy-vagy, mondhatnánk. De ez nincs így, sokféleképp
lehet rejtőzködni és kitárulkozni egyszerre, gondoljunk csak például – jómagam mi másra is
tudnék – Schubert zenéjére.
Fiatal korunkban Csalog Gábor sokszor járt föl hozzánk, persze
éjszakai zongorázásba torkolltak az esték. Alattunk egy marcona alezredes
lakott, aki megígérte: azonnal behivat katonának, ha esti zongoraszót hall.
Csalog megnyugtatott, ne aggódj, tudok pianisszimó is fortisszimót játszani. És
tényleg tudott. Például így lehet rejtőzködve kitárulkozni.
Ezek a képek megfejtésre ingerelnek (mégha szükségtelenül
is). Mit üzennek, szokták mondani, de nem szeretem az üzenet szót a művészettel
kapcsolatban. Ha üzenni akar, küldjön sms-t. A jó mű sokkal többet akar.
Ha a varrással készült képekre gondolok (az első teremben
van ebből a korábbi korszakból két kép is) ökéntelenül elmosolyodok. A rettegett
sífelvonó - a kiszállásnál én mindig orra estem – remek grafika, izgalmas az
ábrázolás: a hegyvonulatok, az átlók, a bizonytalan gravitáció. Ezeknek a
képeknek humoruk van, csaphatunk bátran a homlokunkra! Felmerült bennem a
nálunk még manapság is divatos – és nemcsak szeretetteljes iróniából létező - falvédők
kultusza, hiszen távolról nézve hasonló a technika.
Azután a későbbi képeken megragadott a poentillizmus élménye,
Seurat vagy méginkább Signac – de lehet, csak véletlen a technika hasonlósága.
Egészen izgalmas számomra a legtöbb képen megjelenő már-már kiáltó szimmertria,
méghozzá legtöbbször a függőleges tengely körül. Tehát a szerkesztettség, a
komponálás szigorúsága, mint legfőbb szervező erő. Bach sem csinálja másképp. A legfontosabb a
forma, minden csak azután jöhet. Ezen belül azután – na ez már talán nem
véletlen – gyakran megjelennek az iker-alakzatok. Van olyan kép is, amit
mesekönyvben tudnék elképzelni. Hiszen – számomra – sokszor mese- vagy inkább
álom-szerűek. Ábrázolnak, és mégis szabadon hagyják működni a fantáziát. Ugyancsak
rejtőzködő a technikájuk, és az ebből következő az anyagtalanság-hatásuk révén szárnyalhat
a képzelet ezeken a műveken. Az ábrázolás inkább csak kapaszkodó, korlát a
csúszós lépcsők mellett.
A képek hangulata szintén enigmatikus. Nem megnyugtató,
csak ritkán. Mese-szerűségük, játékosságuk, vonzó egyediségük, teretlen
lebegésük mellett érzek bennük szorongást is, látni vélem a bezárt
homunkuluszt, aki voltaképp legbelsőbb énünk. Mondják a tudósok hogy az agyban
leképeződik egy afféle mini ember, aránytalan formákkal, nagy kezekkel, ajkakkal,
mert ott sok az érző ideg. De ő az igazi én, ő irányít, ő érez, ő szenved, vagy
örül. S, hogy ez tudományos bizonyosság, vagy csak hasonlat, esetleg álom? Még
szerencse, hogy nem tudjuk a biztos választ.
*
Amikor kérdeztem, Levente azt mondta, ő csak nagyjából
tudja, hogy miként, milyen technikával készülnek ezek a képek. De az biztos,
hogy sokáig. Aprólékosan, lassan, nagyon gondosan megdolgozva. Ahogyan az ő
művei is. Mert ezek a makettek szerintem művek, műalkotások a javából, mégha
lehet is vitatkozni a műfaj hovatartozásáról. (Milyen szerencse, hogy
felkentség hiányában bármit mondhatok.) Gondoltam, kicsit utánanézek a műfaj
múltjának, kiemelkedő alkotásainak, ezért korunk orákulmához, az internethez
fordultam. De lám, mi ugrik fel elsőnek:
Élethű makettek! Modellfutár
– rendeld meg még ma!
A legnépszerűbb kategóriát a különféle katonai járműveket fedi le. Beszélhetünk itt tankokról,
terepjárókról, lövegekről, helikopterekről, repülőgépekről, hajókról és
tengeralattjárókról. A lehetőségek szinte kimeríthetetlenek! Mind modern, mind világháborús utcarészletek,
épületek, kerítések megtalálhatóak ebben a kategóriában, de egyszerű kukák,
hirdetőtáblák, vagy éppen apró koponyák is előfordulnak. Egy jelenet sem teljes emberek vagy éppen állatok nélkül! A zebrán átkelő gyalogosok, a löveget töltő katonák,
illetve a legelésző bárányok sokat dobnak a végeredmény összképén.
Makettológiai
kutatásaimat itt fel is függesztettem. Annyit tudok, hogy a makett elavult műfajnak tetszik, ma
mindent meg lehet jeleníteni képernyőn. Pedig már korai éveink elmaradhatatlan
társai a makettek. Bele sem gondolunk, hogy milyen széles körben határozzák meg
az életünket. A babák, imádott plüssállataink, a babaházak, a villanyvasút, a
matchbox és a lego, mind makett. Rámondjuk, hogy játék, és ha a felnőtt ember
tovább játszik ezekkel, minimum bogarasnak nézzük.
Minden társadalmitörténeti elemzésnél többet mond, hogy fél
évszázad alatt oda változott a világ: Ma már Legoból nem lehet már házat
építeni, mert előre emésztett szetek kaphatók, egyvalamit lehet csak csinálni belőlük,
egyféleképp, vedd gyorsan a következő méregdrága pakkot. A fantázia a
fogyasztásnak nem barátja, erre jöttek rá a marketingesek.
Bagossy Levente makettjei persze nem öncélúak, hanem díszlettervek,
méghozzá rettentő pontosak, méretezni lehet róluk a készülő építményt, műszaki
rajzra sincs szükség. Tehát műszaki segédeszközök, de olyanok, amelyek előtt
leáll az ember, s ha épp egy vonzó szobabelsőről, vagy egy gyönyőrű télikertről
van szó, haladéktalanul beköltözne. Mindenkit lenyűgöz az elképesztő, virtuóz részletezettség,
amely azonban nem öncélú, a kifejezés erejét szolgálja. Bagossy Levente azt
mondja: sokszor jobban sikerül egy ilyen makett, mint a megvalósult díszlet.
Vonzóbb annál. Ó mennyit hallottam én ezt apámtól, aki folyton mondogatta, hogy
a hónapok munkájával megfestett nagy kép nem ér fel a fél óra alatt készült,
két tenyérnyi színvázlattal.
A festményeknél inkább magától értődőnek veszi az ember,
hogy a jövő számára is készülnek, de ezeknél a maketteknél? Hiszen ez
alkalmazott műfaj. Mindössze áttört papírdobozok, praktikus célból összehozott
használati eszközök. A legtöbbször már régen lefutott előadások dokumentumai.
Sérülékeny és nehezen kezelhető tárgyak. Feleslegesek. Mélységesen korszerűtlenek.
De milyen felszabadító mindez! Bagossy
Levente makettjei az öröklét jegyesei.
A kiállítás címe: „Külön terek”. Nehezen találja meg az
ember vajon hol kapcsolódik a két alkotó munkássága, miért viselik el egymást
egy teremben ezek a művek. A magam válasza az: a személyesség, a saját kéz, az
aprólékos, nagy teljesítmény, a manualitás szelleme, és a szellem manuális
megjelenése az, amely összakapcsolja őket: És a megtekintés után felülírja a
kiállítás címét.
Hogy visszatérjek a kaptafámhoz: a legszebb szöveg, amit
az emberi kéz érintésének jelentőségéről ismerek, Bartóktól származik, az
amerikai emigráció éveiből:
„Maguk tehát így sütnek
kenyeret? Hideg porcelántálban, hideg fémkanállal, a délután kellős
közepén. Nem csuda, ha a maguk kotyvalékjai semmihez sem hasonlítanak, ami
megérdemli a kenyér nevét. (...)
Elsősorban is, hajnalban kell sütni, hajnalban, amikor az
éjszakáról maradt sötétség összevegyül a kelő nap fényével, s olyan
konyhában, amely nem hideg a porcelán és zománcos edényektől, mint a
kórház. A konyha félsötétjében és félvilágosában, az állott meleg úszkáló
illatában, s mély, hosszú fateknőben, fateknőben, nem porcelánban,
fában, mert annak az anyaga rokonabb a testünkével. A teknőnek mélynek
kell lennie, s elég hosszúnak ahhoz, hogy elférjen egyik végében a
felhalmozott liszt, a másikban pedig az erjedő, kelő, mozgó, eleven kovász
sötét tava, mely telve van élesztő csírákkal, s amelybe mindig tesznek
egy morzsányit a legutóbbi kenyér tésztájából, hogy a kenyérsütés sok
évszázados lánca meg ne szakadjon, aztán dagasztják, míg duzzadó,
lágyan lélegző tésztaheggyé nő, de nem fémszerszámmal, hanem asszonykézzel, amelynek életadó
melege beleáramlik a mi mindennapi kenyerünkbe”
Mácsai János
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Fészek Művészklub Budapest, 2017. január
Üveges Krisztina megnyitóbeszéde
Szabó Dorottya műveihez - ÉTER
Az Ájurvéda, a több ezer éves élet-tudomány
szerint, az éter volt az első megteremtett elem a világegyetemben. Végtelenül
finom anyag, ami a körülöttünk lévő világűrt kitölti, tehát anyag is, de
jelentette magát az űrt is. A 19. században néhány fizikus azt gondolta, hogy
az elektromágneses hullámok terjedéséhez,- más hullámokhoz hasonlóan -
szükséges valamilyen közeg. Mivel ennek létezését nem tudták sem mérni, sem
másként bizonyítani, ezt elnevezték éternek a régi analógiák alapján, de létezését később az Einstein-féle
relativitáselmélet végérvényesen megcáfolta.
A Szabó Dorottya által teremtett univerzumnak
mégis az éter, a megfoghatatlan anyag a közege, amelyben motívumai
felbukkannak. Műveinek egyik legfőbb ismertetőjegye is az abszolút tér, ahol az
ismétlődő fej-, figura-, csillár-, kőváza-elemek képről képre, mint a bolygók a
pályájukon, keringnek. Motívumai főként személyes ihletettségűek. Részben a
művész környezetéből származnak, a régi pesti bérházak architekturális elemei,
öreg berendezési tárgyai születnek újjá bennük, illetve belső, lelki életéhez
tartoznak szorosan. Ha értelmüket kutatjuk, talán azt mondhatnánk, egyfajta
filozófiai vagy egzisztenciális megfogalmazások a mindenkori emberi állapotra.
Szerepük szerint a motívumok közvetítőként
szolgálnak az alkotó és a befogadó között, de annak ellenére, hogy ismerős és
azonosítható tárgyak, mégis elbizonytalanítják nézőjüket, zavarba ejtő vagy
elgondolkodtató hatást keltenek. Ennek oka lehet az éteri űr, amiben az ismerős
tárgyak mintegy lebegnek, másrészt Szabó munkamódszeréből következően maga a
festésmód is különös hatás kelt. Többször festi át minden művét, ettől a
rétegek alá kerülő elemek egyre elmosódottabbá válnak, a figurális elemek elkezdenek
átcsúszni a nonfigurativitás irányába. Alkalmaz apró szúrásokkal átlyuggatott
papír-sablonokat is a festési folyamatban, a lukakon átfolyó festék szaggatott
körvonalakat rajzol ki, még vázlatosabbá téve a figurákat. Így a néző tekintete
folyamatos egyensúlyozásra kényszerül a narratív elemek értelmezése és az
elbizonytalanító tényezők között. Összeolvasva e jeleket elmondható, hogy Szabó
felfogásában a képi reprezentáció csak szubjektív és részleges lehet, ezért az
értelmezést ezekből a részéletekből kell kirakni, akár emlékeinket.
A mostani kiállításra készült a Zuhanás
című műve. Az irreális térben függő gyöngysorok korábbi képein megjelentek és
közeli rokonságban állnak a csilláros-képekkel, továbbá az emberi alak is
gyakori motívum képein. Korábbi művein egy-két kivételtől eltekintve a
sematikus, androgün testek általában egy képzeletbeli talajon állnak,
fekszenek, az új képen viszont függés közben találjuk őket. Mint a kép címe
jelzi, ők valahonnan leestek, de sikerült megkapaszkodniuk az űr egy bizonyos
részén, gyöngysorok girlandjain. A figurák a gyöngyökhöz viszonyított mérete
elég apró, mintha maguk is ékszerekké, talán medálokká válnának. Függeszkedésük
az átmenetiség érzetét hordozza: most két létállapot között megakadtak, majd
valamikor el kell indulniuk valamerre, hogy egy stabilabb helyzetbe kerüljenek.
De nem szeretnék messzire menni értelmezésükben, mert az események és a
gondolatok direkt kifejezését nagyon is kerüli Szabó Dorottya, inkább finom
célzásokat és utalásokat használ, hogy a néző képzeletét megmozgassa.
A bizonytalanság és a lebegés ellenpontjaként
jelenik meg a kiállításban a Kerítés című mű. Egy beszélgetésünk során a
művész elmesélte, hogy - némi túlzással - az absztrakt teret használó művei
ellensúlyaként születtek meg a rácsszerkezeten alapuló munkák. Több ilyen festménye van, de most egy akrillal festett
papírkivágást állított ki. Különféle tematikájú papírkivágásokat 2011 óta
készít Szabó. A figuratív, a rácsszerkezetes képek és a kivágások közötti
összefüggés a motívumok vándorlásán alapul a két médium között, egy korábbi
festménye az itt látható fekete papírkivágásokat előlegezi meg, mert ugyanazt a
motívumot, a nyakláncos emberi torzót ábrázolja.
További hasonlóság a festmények és a vágott
művek esetében a munkamódszer. A művek aprólékos munkával készülnek, hiszen a
művész hosszú időn keresztül, akár heteken át végtelen türelemmel vág,
elmerülve abban koncentrált, meditatív állapotban, ami az alkotási folyamat
része. Így válik a papírkivágás is egy erőteljes művészi eszközzé, ami
továbbítja az anyag megmunkálásának fizikai tapasztalatát a néző számára. Szabó
Dorottya művészi alkotásainak jelentősége nemcsak formai minőségükből
származik, hanem jelentőségteljesek a személyes emberi történelem, az emlékezés
és a tapasztalat közvetítésében is.
Jó elmerülést kívánok e különleges
univerzumban!
Üveges Krisztina, 2017. január
----------------------------------------------------------------------------------------------
Szabó Dorottya kiállítása, FILC-Fischer Iván Lakásszínháza 2014. 10. 22.
Kicsiny Balázs megnyitószövege:
Tisztelt Jelenlévők!
Köszönöm a megtiszteltetést, hogy megnyithatom Szabó Dorottya kiállítását!
Szeretném egy rövid idézettel kezdeni megnyitómat Marcel Proust Az eltűnt idő nyomában című regényfolyamának utolsó kötetéből, melynek címe: A megtalált idő.
„… múlt és jelen egymásba csúszott, s én teljesen elbizonytalanodtam, hogy vajon melyikben is vagyok a kettő közül; valójában az a lényem, aki a benyomást ekkor ízlelgette bennem, épp azt ízlelte, ami egy régi napban és a mostban közös, ami időn kívüli benne, s ez a lény csak olyankor bukkan fel, amikor jelen és múlt ilyesfajta egybeesése révén az egyetlen olyan közegbe kerülhetett, amelyben életképes, a dolgok lényegét tudja élvezni, azaz az időn kívül.”
Úgy gondolom, hogy Szabó Dorottya művészete mutat bizonyos rokonságot a nagy francia íróéval. Mindkettőjükben közös, hogy számukra a műalkotás otthonkeresés is egyben az időben, a térben és önmagunk létezésében.
Az akaratlan emlékezet, amely mély és lényegi összefüggésékre világít rá a világ dolgai és létezésünk között, a 20. század meghatározó időábrázolásává vált nemcsak az irodalomban, de a képzőművészetben, a fotográfiában és a filmművészetben is.
A festészet nem időbeli műfaj, ennek ellenére a kép időábrázolás is egyben, és maga az alkotói folyamat is az időben történik. Ez a néző számára ismeretlen világ, mármint az, amikor a festő fest, nagyon sokféle lehet. Dorottya például a földre fekteti a vásznat és fölé hajolva, mintegy elveszve a vászon terében alakítja a képet. Eszközei sem hétköznapiak.
A vásznon látható festéknyomok tudatos és véletlen alakításnak köszönhetik mély, opálos szín- és formavilágukat. Ahogy elmerülünk ezekben a nyomokban, mintha az emlékezet mélyén járnánk, az óceán mélyén, ahol a tárgyak, és a személyek új formákban egyesülnek, kirajzolva egy mintázatot, amely értelmet ad a vászon geometrikus, sík terének.
Ez a jelentés a veszteségből, a személyes és közösségi emlékezet traumáiból is táplálkozhat, hiszen Európának ezen a felén minden négyzetméter megszenvedte a maga változását vagy változatlanságát. Ebből az emlékezetből Szabó Dorottya festményei azt mutatják fel, ami a legértékesebb: az emberi létezés egyediségét és folyamatosságát, és ez által a képek a csend és a megbocsájtás világába vezetnek.
A festmények motívumai eredeztethetők családi fotográfiákból, személyes tárgyakból, épületdíszekből, azonban végleges formájukban, a vásznon egymásba fonódva, soha nem látott módon rendeződnek el. Ezek a motívumok emlékfoszlányként is tekinthetők, amelyek a vászon tiszta felületén, a végtelen térben, mint égitestek tűnnek fel és már szinte azonnal a semmibe is vesznének, ha a kép nem mentené meg őket az emlékezetnek.
Dorottya festményei most egy magánlakás falain láthatók. Van úgy, hogy a lakások gazdát cserélnek, az emlékek annál kevésbé tudnak gazdát cserélni, Dorottya művészete tanúbizonyság erre.
Birtokolni lehet egy képet piaci értéke miatt, de az igazi birtoklás csak azok számára adatott, akik képesek belépni egy kép világába és ott felismerni a másikat és egyben önmagukat. Szeretném, ha ilyen tapasztalatra tennének szert Szabó Dorottya festményeit szemlélve.
Köszönöm figyelmüket!
Kicsiny Balázs
.................................................................................................................................................................
Perenyei Monika: Képek füzére
Szabó Dorottya festészetéről
katalógusszöveg (Csíkszereda, Új Kriterion Galéria, 2014. 01.):
„… azt lehet mondani,
hogy nincs más valóság, mint a részlet.”1
Ha most azt játszanánk,
hogy Szabó Dorottya festményeit röviden, tömören mutassam be – és tényleg! –
akkor az emlék, mint az emlékezés áradását beindító souvenir fogalmát hívnám
segítségül és a távolodó élmények és benyomások fátyolos derengéséből kirajzolódó
töredékek, a visszatérő képként létező részletek jelenségének leírását. Érzelmeink
és indulataink óhatatlanul apró részleteknél horgonyoznak le, majd üdítően
(vagy lehangolóan) e töredékek emlékezetünkbe idézésével (vagy azok kéretlen
feltolulásával) elevenednek meg.
Szabó Dorottya ezt a szavakkal nehezen megragadható, leginkább a szépirodalom
cizellált szöveghagyományában fellelhető lélek- és tudatállapotot jeleníti meg
festményeivel. Megjeleníti, vagyis láthatóságában elénk helyezi. Hiszen a
nemcsak személyességében, hanem különlegességében is sajátos, kiérlelt festészeti
eljárásában e tudatállapot egyre gazdagodó újrajátszását, láthatóvá tételét vélem
felfedezni.
Szabó Dorottya festészetében a különféle tárgyakkal
és tüneményekkel benépesített világunk esendően törékeny részletei – egy a
mennyezetről függő régi csillár, egy porladó épületrelief, egy elhasznált
ruhadarab, egy sokat szolgált gyümölcskosár, egy szobortöredék, egy elmosódó
arc, lombok sziluettje, vagy egy könnyen szétguruló láncsor – kerülnek kitüntetett
szerepbe. A festő e töredékességükben megjelenő jelenségek képét munkálja meg
igazán, ahogy a vászon szövésmintáját is érvényesülni hagyó, az alapozással
gyengéden bevont képsíkra, vagy egy a vászon teljes felületét beborító festett
raszter hálójába helyezi őket. A festmények e figurális motívumai azonban egy közbeiktatott
felületen keresztül nyerik el formájukat. Az emlékezés vizuálisan kiragadható,
vagy azt képként segítő „figuráit” alkotójuk (felidézőjük? teremtőjük?) nedvdúsan, élénk és erőteljes
színekkel festi meg egy a vízszintesen fekvő vászonra simított pauszpapíron. E
tűvel sűrűn átszúrt pauszpapír filterként működik; a sokszoros átfestéssel
megdolgozott pauszról a vászonra szivárgó mintázat egy olyan nyom, amely – e többlépcsős,
többrétegű munkafolyamat analógiájára – az emlékezés időélményét, a felderengő
emlékkép körüli érzelmek és indulatok elcsendesedésének tapasztalatát is magába
sűríti.
Persze az emlékek mielőtt
elhomályosodnának és elhalkulnának, intenzíven és vibrálóan kísérthetnek is
minket. Ha Szabó Dorottya festményeit egy a sajátos festői látásmóddal és
processzussal összefűzött sorozatként, mintegy gyöngysorként képzeljük el,
akkor utóbbi, Lánc képek cím alatt bemutatott munkái e gyöngyfüzér legszínesebb
darabjai.
1 Déry Tibor:
Befejezetlen mondat, Ciceró Könyvstúdió, Budapest, 2006. p113.
.................................................................................................................................................................
Krízis gyümölcsök, Szabó Dorottya kiállítása, VILTIN Galéria, 2012. 10. 18.
Perenyei Monika megnyitószövege:
Szabó Dorka festményei és papírmunkái, ahogy az itt
látott „krízis gyümölcsök” is rejtélyesek: egyszerre mélyen titokzatosak, törékenységet
sugalló képi világukkal ugyanakkor megérintően hívogatóak.
Képalkotói módszere segítségével felszabadultan hagyja
maga mögött a festés praxisára nehezedő szociokulturális kihívásokat, a festészet
időszerűségét bizonygató teoretikus érveket, valamint a műfaj múltját folyamatosan
műsoron tartó, az idézéssel operáló vizuális kódrendszert. Ugyanakkor festményein
magától értetődő természetességgel él az installációs alkotói gyakorlatokból is
ismert téri elrendezés, az üresen hagyott és kitöltött terek, felületek több
nézőpontra komponált, a befogadót is számításba vevő játékával. Ez a képi világ
talán nem is szorul művészetelméleti fogalmakra és műértelmezői érvekre, hacsak
azokra nem, amelyek a festés aktusának izgalmában fogant vizualitás, az érzéki
anyagban formálódó, a közvetlenül érzéki minőségeket, érzeteket és emlékképeket
előidéző festői nyelvezetet érvényessége mellett tesz hitet.
Bár lakásukban Dorka műterme egy elkülönített tér, egy
külön szoba, ahol alkalma
van az anyaggal való inspiráló kísérletezésre, a festés kihívásokat,
meglepetéseket és megoldásokat hozó, meditatív folyamatának megélésére, az elmélyülés
eme állapotát bármikor és hirtelen megszakíthatja a festőnő-anya ikerlányainak e
térbe való „betörése” akár a befelé fordulás vágyát csak diszkréten jelző vékony
pauszpapír-ajtó beszakításával is. Ugyanakkor Dorka motívumai és kézjegye, a
használatban gyűrődő, az idővel változó, s így tapintásukban finomodó papírmunkái
benépesítik a lányok szobáját, gondoskodó jelenléte belengi a lakást. Van
valami elbűvölő non-chalance abban, ahogy Dorka a munkáihoz használt anyagokkal
és az elkészült képekkel bánik. Ahogyan megfogja, áthelyezi, felgöngyöli, be-
és kicsomagolja, vagy kiteríti őket, abból az a meghitt viszonyt és
magabiztosságot sugárzó könnyedség árad, amivel ételt készítünk, megterítünk,
vagy környezetünket kedvünk szerint alakítjuk. És főleg, ahogy gyermekeinkről
gondoskodunk: ölbe vesszük, vetkőztetjük, fürdetjük, ruházatukat rendben
tartjuk, s egy út előtt felöltöztetjük őket. A lányok színes ruhadarabjai és
kellékei, a harisnyák, a sapkák, vagy éppen az etetőszékek Dorka korábbi
festményein fel is tűnnek, s e különféle tevékenységek közötti határok
oldásában életünk eredendően női aspektusa jut érvényre. A hierarchiába
rendezett társadalmi és kulturális építményeink lebontása tükröződik az alkotás
és a napi rutin egymáshoz közelítésében, a festmény hétköznapiasításában, vagyis
exkluzív, érinthetetlen műtárgy voltának oldásában, s ezzel egyidőben
mindennapi tevékenységünk kitüntetésében.
A téri viszonyrendszerekbe rendezett világunk képzete
borul fel már a festmények készültének processzusában is, hiszen a vízszintesen
fektetett, körbejárható és körülölelhető, fölé hajolva felül nézetből alakított
vásznon megszűnik fent és lent relációja, felülíródik a környezetükből kiemelt tárgyak
és figurák megszokott léptéke. Hol óriásira nőnek a virágbimbók, gyümölcskosarak,
csillárok, stukkó reliefek és kalitkák, hol parányira zsugorodnak, vagy éppen a
rácsokon túlnőnek az emberi testek és testrészek.
Az üresen hagyott, a vászon szövésének mintázatát élni
hagyó és a festékkel fedett felületek ritmusa, a festéket áteresztő pauszpapír
eszköz- és képhordozó státuszának váltogatása, a különféle eredetű és léptékű
látványelemek formai megfeleltetésének játéka valóságaink hierarchizált
rendszerének felszabadító erejű felülírásához
vezet, még ha ez esetenként fájdalmas vagy torokszorító emlékezéssel is jár.
A melankolikus hangzatokat megszólaltató festmények
formai-festői aspektusában érvényesülő nagyvonalúság és levegősség megteremtése
azonban egy rendkívül átgondolt, a festészeti gyakorlat során kiforrott, egyéni
eljárásból fakad. Szabó Dorottya a festő elemi, megkerülhetetlen kihívására, a
képek tárgyának és a képalkotás hogyanjának kérdésére adott válaszát egy
következetes, a kísérletező megtapasztalásban formálódó műveleti lánc során
érlelte ki. A produktivitást hajszoló életvezetésünkben marginálisnak vélt, a
célirányosan működtetett látásunk terében sokszor csak periférikusan megjelenő
tárgyak és motívumok beemelése egy a képhordozó felület szövetét eleve megbontó
eljárás, a hímzés technikájának alkalmazásával vette kezdetét. Korai képein
Dorka hímzéssel, a vászon szövésének szálai között átvezetett tűvel és fonallal
bontotta meg annak textúráját, és alakította ezzel a vászon mindkét oldalát. Egy
ideje azonban, miként az itt látható képekhez is, pausz-sablonokat használ, amelyeken
tűvel, tűszúrásokkal jelöli ki a formák kontúrját. A festéket a vászonra
helyezett, átlyukasztott pausz-sablonokra viszi fel, amelyek így, mint filterek
a pigmentnek csak egy részét eresztik át, s a színeket intenzitásukban visszafogják,
halványítják. Az érzelmi kötődésből, vagy akár indulati töltésből választott
motívumok lecsendesedve kommunikálnak.
A pauszpapír felületén és a festés, mint egyszerre tűnődő és tevékeny
aktus folyamatán áteresztve, vagyis az átszűrés és a feldolgozás stációin áthaladva
olyan lehalkított, ám figuralitásukban jól artikulált képi felületek jönnek
létre, amelyek a befogadó élményvilágával is rezonálni képesek. A hímzés, a kép
hordozóját, vagyis a vászon textúráját megbontó technika a pausz-sablonnal készített
festmények összefüggő szekvenciájában, ha metaforikusan is, de tovább él: alkotójuk
mintha világunk szövetének szálai közé hatolna be, és vezetné át fonalát a
megszokott szövésminták között.
Ez a felszabadító, mert az önanalízis tereként is működő
alkotói processzus azonban időigényes, és a fegyelmet és az önfeladás alázatát kikövetelő
egyéb tevékenységünk leginkább ezt az értékes időt emészti fel. Ennek a becses
időtartamnak és állapotnak a veszélyeztetettsége és törékenysége krízis
helyzeteket teremthet, amikor hirtelen megváltozik időélményünk, beszűkül
velünk a tér, nem kapunk levegőt, majd átrendeződnek prioritásaink. A festő, a
feleség és az anya azonban festészetét a mindennapjaihoz igazítja. Ha
szorongatott helyzetben is, de gyümölcsöt terem, mint a finom és gyógyító
termést adó fügefa, amely - nem is olyan rég így hallottam - minél zordabbak a körülmények,
annál inkább ontja tápláló gyümölcsét.
.................................................................................................................................................................
Rufbilder, GEDOK, Karlsruhe, 2010. 05. 10.
Krisztina Jütten, M.A. megnyitóbeszéde:
„Rufbilder“
nennt sie ihre Werkschau.
Im
Ungarischen: Hívóképek, eine bewusste und eindringliche Aufforderung der
Künstlerin an die Betrachter zu einer freien Bildanalyse und Deutung.
Ein zentrales Thema in der Ausstellung gibt es nicht,
dennoch fällt auf, dass ein Kopf -
beziehungsweise ein Gesicht - in den meisten ihrer Arbeiten, in den
verschiedensten Formen vorkommt. Weiter finden sich in ihren Bildern erkennbare
Gegenstände und Bildmotive, wie Sitzbank, Mobile, Kindersitz, Lüster, Fuchs, Vögel,
verzierte Gegenstände und pflanzliche Rankenmotive.
Dorottya
Szabó geht bei ihren Bildmotiven immer von persönlich Erlebtem und Gesehenem
aus.
Als
sie 2007 ihre Zwillingstöchter bekam, hatte sie nach und nach das Gefühl,
irgendwo eingeschlossen, nicht mehr frei zu sein, - auch nicht im Geiste. Diesen
Zustand von körperlicher und geistiger Eingeschlossenheit verbildlicht die
Arbeit mit dem Titel „In Fesseln“. Kaloda.
(=Halseisen) Ist ein altes ungarisches Wort, aber heute nicht mehr im
Sprachgebrauch. (Kaloda ist ein mittelalterliches Foltergerät, was hier als
Titel doch ein wenig zu stark gewesen wäre.)
Als
zentrales Bildelement sehen wir ihr eigenes Gesicht auf einer Büste. Die Büste
wird nach unten durch einen umgedrehten Pinienzapfen verlängert, der mit seiner
Spitze in einer Tonschüssel steckt. Seitlich abgestützt wird die Figur durch
die eigenen verlängerten Arme.
Der
Pinienzapfen steht ikonographisch für die Fruchtbarkeit, deren symbolträchtige
Bedeutung die Künstlerin hier auf den Kopf stellt.
Fühlt
vielleicht Dorottya Szabó, dass sich ihre eigene Fruchtbarkeit gegen sie richtet?
Zusätzlich
erinnert die gesamte Komposition an eine Bienenkönigin, deren einzige Funktion
die Vermehrung ist. Nur ihre Arme und damit die Möglichkeit des handwerklichen
Schaffens verhindert ihren Absturz.
Dass
ihre momentane Situation eine entscheidende Rolle spielt, zeigen ihre Motive
wie Fuchs, Jäger, Kindersitz -
alles Elemente aus einer kindlichen Welt – aus ihrer mütterlichen Welt. Seit
ihre Zwillingstöchter auf der Welt sind, stellt sie selber fest, wie unbewußt
der neue Alltag, die Spielplätze, die Märchen und die Spielzeuge, die sie
zurzeit beschäftigen, Eingang in ihre Malerei gefunden haben.
Ihren
alltäglichen und einfachen Erfahrungen verleiht sie ihre eigene Bildsprache.
Sie
baut Gegenstände aus ihrem Umfeld in ihre Bilder ein, die aber nicht für sich
stehen, sondern Bildträger für ihre eigenen Gedanken und Gefühle sind.
Der Kopf ist das Zentrum des Menschen. Basis aller
Empfindungen und Ideen.
Zentraler Anlaufpunkt für alle Sinneseindrücke und
Informationen. Sitz der Intelligenz und Psyche. Der Kopf macht den Menschen aus,
spielt im wörtlichen und bildlichen Sinn die Hauptrolle und ist daher zu Recht in
ihrem Sinne zentrales Element vieler ihrer Bilder.
Diese
Darstellungen visualisieren ihre gedanklichen Bilder, durch die Kombination von
Gegenständen die für uns vielleicht nichts miteinander zu tun haben, in der
Gedankenwelt der Künstlerin doch „zusammentreffen“. Es handelt sich hier um die
Darstellung der Sinneseindrücke, um Erinnerungen, um Gefühle, wie wir sie alle
im Kopf tragen.
Um Veränderung, um Wandlungen, die erst durch die
Kombination von gestern und heute, von Gedachtem und Erlebtem, von Gesehenem
und Gefühltem uns in unsere Zukunft bringen können.
Ihre
Arbeiten bestehen in der Regel aus mehreren Teile. Die Bildmotive gehen über
die Teilungsgrenzen hinaus. Mit der Teilung erreicht die Künstlerin eine
Offenheit und gibt die Möglichkeit zur formalen und gedanklichen Fortführung
und damit Raum für weitere Interpretationen des Betrachters. Die Bilder sind
daher auch nach außen nicht abgeschlossen. Um diese Offenheit zu unterstützen,
nutzt Dorottya Szabó großzügig leere Flächen in ihren Bildern. Dem leeren Raum
wird damit eine wesentliche kompositorische Rolle zugeteilt. Ihre Objekte sind
auf der Bildfläche im leeren Raum isoliert und herausgelöst aus ihrer normalen
Umgebung. Sie schweben vor einer räumlichen und geistigen Unendlichkeit,
vermitteln Leichtigkeit, zeigen Veränderung, erzeugen Bewegung.
Ihre
Bilder suggerieren einen Zustand des Schwebens, ohne Boden, ohne Raum, ohne
Wände, ohne Grenzen. Eine genaue räumliche Zuordnung des Dargestellten ist aus
Sicht der Künstlerin nicht relevant. Obwohl sich ihre Figuren in der Schwebe
befinden, sind sie aber auch im Gleichgewicht und fest im Bild verankert. Dafür
sorgen die im unteren Bildbereich kompositorisch wirksam entgegengesetzten
Figuren. Der Schwebezustand, in dem sich die Figuren befinden, symbolisiert
Dinge, Gedanken, Gefühle und Erlebnisse, die sich noch nicht im Bewusstsein
verankert haben. In diesem Schwebezustand befinden sich die meisten Arbeiten
von Dorottya Szabó.
Der
Betrachter sieht zusammengesetzte Dinge, die er in dieser Kombination noch
nicht kennt und die ihn damit irritieren. Er muss zunächst die Dinge sortieren,
auseinanderhalten um sie wieder zu einem ihm verständlichen Ganzen zusammenzufügen.
Formal sind ihre Bilder in einen oberen und unteren Bereich aufteilbar. Objekte
im oberen Bereich haben ihre kompositorische Entsprechung im unteren
Bildbereich. Die Objekte kreisen um ein gemeinsames Schwerkraftzentrum. Entsprechend
stehen die Bildelemente im unteren Bereich auch auf dem Kopf.
Aber
nicht nur kompositorisch stehen diese Dinge auf dem Kopf, sondern sie bieten
dem Betrachter eine andere Perspektive, die Möglichkeit Zusammenhänge vielleicht
anders zu sehen oder Ideen, die vorher nichts miteinander zu tun hatten, in
einen Bezug zueinander zu setzen, sogar miteinander zu verbinden.
Nicht
die Motive an und für sich sind für die Interpretation der Werke von Dorottya
Szabó entscheidend, sondern ihre Kombination und das Beziehungsgeflecht im
Hintergrund.
Interessant
sind insbesondere die ungewöhnlichen und unnatürlichen Verbindungen der
einzelnen Teile miteinander, die von Natur aus nicht zueinander gehören, aber
bei ihr doch neue Assoziationen bekommen und vielfältige Interpretationen
zulassen.
Der
Künstlerin ist wichtig Gegenstände aus verschiedenen Zeiten und Kulturen
miteinander zu verbinden. Dieses erreicht sie sowohl kompositorisch als auch
inhaltlich mit der ihr eigenen Handschrift. Neben den formalen und inhaltlichen
Aspekten ist es aber auch die Maltechnik, der in ihrem künstlerischen Schaffen
eine wesentliche Rolle zukommt.
Dorottya
Szabó entdeckte für sich eine ganz unkonventionelle Maltechnik, die
mittlerweile zu ihrem künstlerischen „Markenzeichen“, zu ihrer ganz
individuellen Handschrift geworden ist.
Zum
ihrem Konzept gehört als erster wichtiger Schritt die Suche nach dem geeigneten
Bildträger. Für die hier gezeigten Bilder wählt sie -passend zum jeweiligen
Bildmotiv- Leinenstoffe aus, die ihren eigenen stofflichen Charakter haben. Sie
benutzt Industrieleinen, manchmal grob, manchmal sehr fein, teilweise auch mit
Fischgrätenmuster in der Grundstruktur. Gerade weil viel „leere“ Fläche im Bild
vorhanden ist, lässt sie auch die Stoffstruktur zur Sprache kommen. Ein
besonders feines Gespür für Stoffe und für Stofflichkeit prägte auch schon ihre
frühere Schaffensphase, in der sie genähte und aus Stoffelementen komponierte
Bilder ausgearbeitet hatte. Nach der Auswahl des Stoffes nutzt Dorottya Szabó
Transparentpapier, das sie auf dem Boden auslegt -sie arbeitet immer auf dem
Boden. Auf dem Papier malt sie dann ihr Bildmotiv in mehreren dick
aufgetragenen Farbschichten. Dieses Motiv wird an den Umrisslinien
durchlöchert. Danach legt sie dieses Seidenpapier auf die Leinwand, bemalt es
großflächig mit Ölfarbe. An den Stellen, an denen das Papier Löcher hat, kommt
die Farbe auf die Leinwand. So entsteht auf der Leinwand zunächst nur eine
gepunktete Kontur, die sich beim Wiederholen dieses Schrittes immer mehr verdichtet,
und den Umriss ihres endgültigen Bildmotivs in Form von verschwommenen Linien
darstellt. Die verwischten Farbschichten werden Teil der Komposition und
unterstreichen die künstlerische Aussage. -verschwommen, -verwischt, -zerflossen,
-flüchtig, -nebelhaft, -verwaschen,
Bei
der Übertragungstechnik durch perforierte (durchlöcherte) Papierzeichnungen auf
die endgültige Malfläche übernimmt Dorottya Szabó eine sehr alte Maltechnik,
die auf die Wandmalerei der Fresco und secco Technik zurückgeht. Mit dem
Verfahren der so genannten Lochpause wurde bei Wandgemälden
seit dem Altertum die Darstellung einer Vorzeichnung von einem Karton auf die
Wand übertragen, indem die Umrisse der Darstellung durchstochen wurden.
Anschließend legte man das Blatt auf den Bildträger und stäubte mit dem Pausbeutel
darüber, wobei das Pulver durch die Stichlöcher drang und sich darunter punktförmig
ablagert.
Dorottya
Szabó führt diese alte Technik der Lochpause auf ihre ganz eigene Art und Weise
weiter.
Bildtitel
nehmen im künstlerischen Schaffen von Dorottya Szabó einen wesentlichen Platz
ein. Sie dienen der Beschreibung des Bildinhaltes und erleichtern damit dem
Betrachter den Zugang. Sie nutzt beispielsweise alte Wörter, Ausdrücke, die aus
unseren alltäglichen Sprachgebrauch verschwunden und auch nicht ohne Erklärung
verständlich sind. Sie spielt gerne mit der Sprache, sucht entsprechend ihrem
Zustand veraltete Worte.
Weiter
gibt es Bildtitel von beschreibendem Charakter, die ganz einfach die dargestellten
Gegenstände benennen, wie Fuchs, Mobile, Jäger. Sie zeigt damit, wie wichtig es
ihr ist, dass wir als Betrachter diese Gegenstände erkennen und damit Zugang zu
ihren Ideen haben. Die Assoziationen die der Betrachter mit diesen Gegenständen
herstellt, sind ihm frei überlassen.
“zwischen
den zeiten und welten“ ist das Thema dieser Kulturtage.
So
bewegt sich auch Dorottya Szabó in ihrem künstlerischen Schaffen ’zwischen den
zeiten und welten’ und verbindet Eindrücke und Erinnerungen aus
unterschiedlichen Quellen und unterschiedlichen Zeiten, von Reisen und aus
Märchen miteinander und mit eigenen Empfindungen.
Ich
wünsche Ihnen viele interessante Impressionen und anregende Gespräche. Vielen
Dank
.................................................................................................................................................................
Hívóképek, MONO Galéria, 2010. 02. 03.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése